Svar: Vil ikke spise grøntsager
8. marts 2022
Alder:
6 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev:)
Dejligt at høre, at jeres dreng er blevet glad for grød, så langt så godt :)
Det overordnede mål er, at han skal være glad for mad. Han skal være glad for at spise og forbinde måltiderne med noget hyggeligt og rart. Så betyder det mindre, om det er færdiglavet eller hjemmelavet grød og grøntagsmos, som han tilbydes.
Du spørger om du skal give ham grød, når han afviser sin grøntsagsmos, og nogle gange vil det naturligvis være okay. Han er stadig så lille, at han ikke er bevidst om, at når han siger nej til noget, så tilbydes han noget andet. Men, når det er sagt, så tænker jeg faktisk, om du ikke gradvist kan vænne ham til grøntsagsmosen ved at kombinere grød og mos. Jeg vil foreslå, at du bruger en grød som basis og så tilsætter lidt forskellige grøntsager - f.eks. gulerodsmos, ærtemos, blomkål- og broccolimos - og så gradvist lader grøntsagerne udgøre en større del og grøden mindre. På den måde kan du vænne ham til grøntsagerne på en tryg måde.
Det samme kan du gøre med den hjemmelavede mad. Du kan lade basis være en færdiglavet grød og så selv komme lidt hjemmelavet grød sammen med - og gradvist lade det hjemmelavede fylde mere og mere - og på den måde vænne ham til at spise mere og mere af jeres mad.
Det er også en rigtig god idé at give ham mad i hånden, som han selv kan sidde med, gumle på, gnaske sig igennem. Og du må gerne bruge f.eks. rugbrødsbjælker, agurk eller lignende som en ske og lade ham dyppe det i f.eks. grøntsagsmosen og på den måde få lidt mere mos at spise. Følelsen af at styre måltidet mere og mere selv kan også være med til at gøre, at han begynder at spise lidt mere og få lidt mere interesse for mosen.
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske