Svar: Vil ikke spise grøntsager

8. marts 2022

Alder:
6 mdr.

Kære Christina

Tak for dit brev:)

Dejligt at høre, at jeres dreng er blevet glad for grød, så langt så godt :)

Det overordnede mål er, at han skal være glad for mad. Han skal være glad for at spise og forbinde måltiderne med noget hyggeligt og rart. Så betyder det mindre, om det er færdiglavet eller hjemmelavet grød og grøntagsmos, som han tilbydes.

Du spørger om du skal give ham grød, når han afviser sin grøntsagsmos, og nogle gange vil det naturligvis være okay. Han er stadig så lille, at han ikke er bevidst om, at når han siger nej til noget, så tilbydes han noget andet. Men, når det er sagt, så tænker jeg faktisk, om du ikke gradvist kan vænne ham til grøntsagsmosen ved at kombinere grød og mos. Jeg vil foreslå, at du bruger en grød som basis og så tilsætter lidt forskellige grøntsager - f.eks. gulerodsmos, ærtemos, blomkål- og broccolimos - og så gradvist lader ...

Annonce

... grøntsagerne udgøre en større del og grøden mindre. På den måde kan du vænne ham til grøntsagerne på en tryg måde.

Det samme kan du gøre med den hjemmelavede mad. Du kan lade basis være en færdiglavet grød og så selv komme lidt hjemmelavet grød sammen med - og gradvist lade det hjemmelavede fylde mere og mere - og på den måde vænne ham til at spise mere og mere af jeres mad.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er også en rigtig god idé at give ham mad i hånden, som han selv kan sidde med, gumle på, gnaske sig igennem. Og du må gerne bruge f.eks. rugbrødsbjælker, agurk eller lignende som en ske og lade ham dyppe det i f.eks. grøntsagsmosen og på den måde få lidt mere mos at spise. Følelsen af at styre måltidet mere og mere selv kan også være med til at gøre, at han begynder at spise lidt mere og få lidt mere interesse for mosen.

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor